De Familievereniging ondersteunt de familie en cliëntvertegenwoordigers van cliënten van Bartiméus bij het vervullen van hun taken ten behoeve van de cliënt.

Wie zijn wij?

De Familievereniging Bartiméus werd op 7 november 1970 opgericht als oudervereniging, door ouders van de toen nog veelal jonge bewoners van Bartiméushage – nu ’t Sand - in Doorn. De vereniging richtte zich in samenwerking met Bartiméus op de belangenbehartiging van de bewoners en de ondersteuning van de ouders. Er is veel veranderd in de afgelopen decennia. Broers en zussen of andere verwanten en cliëntvertegen-woordigers namen steeds meer de rol en taken van de ouders over en de vereniging werd omgedoopt tot Familievereniging.

Overleg met Bartiméus:
De Familievereniging heeft als onafhankelijke organisatie binnen Bartiméus een actieve en rechtstreekse relatie met de Raad van Bestuur en de Directie Wonen. In die relatie kunnen zowel ondersteunende als opbouwend kritische acties plaatsvinden.

Foto van mensen die samenwerken

Samenstelling bestuur

Het bestuur bestaat uit:

De heer M. van der Kaaden, voorzitter

De heer A.A. Manni, penningmeester

Mevrouw A.Kraan, secretaris (tijdelijk)

Mevrouw R. Manni-Ruinard, bestuurslid + secretariaat (tijdelijk)

De heer G.W. Luijten, bestuurslid

Mevrouw G. Luijten-Holtjer, bestuurslid

Rechts onder Jaarverslagen en Jaarrekeningen vindt u tevens het Beleidsplan 2011-2015, de Statuten en het Huishoudelijk Reglement.

Jaarverslagen en jaarrekeningen familievereniging

vanaf 2015

Hier vindt u de jaarverslagen en -rekeningen vanaf 2015 van de Familievereniging Bartiméus:
Jaarverslag 2015
Jaarrekening 2015
Jaarrekening 2016
Verslag kascommissie m.b.t. 2016

het Beleidsplan, Statuten en Huishoudelijk reglement:
Beleidsplan 2011-2015
STATUTEN
Huishoudelijk reglement

de Begroting 2018:
Begroting 2018

Visie en Missie

Visie

De Familievereniging Bartiméus behartigde sinds haar ontstaan de belangen van cliënten van Bartiméus. Ze dacht mee vanuit het perspectief van de familie over de kwaliteit van het welzijn van de cliënt op Bartiméus, op het gebied van wonen en werken - dagbesteding, onderwijs en vrijetijdsbesteding - en ook op beleidsniveau. Inmiddels is dit de taak van de Cliëntenraad. Eind 2015 formuleerde de speciaal daarvoor ingestelde studiecommissie in haar rapport Missie, Visie, Strategie een nieuwe visie. In deze visie richt de Familievereniging zich op de ondersteuning van de familie en andere cliëntvertegenwoordigers bij hun zorgtaak.

Missie

De Familievereniging ondersteunt de familie of andere cliëntvertegenwoordigers bij het creëren van de optimale situatie voor de cliënt en henzelf. Zij biedt instrumenten aan die de familie of andere cliëntvertegenwoordigers zoveel mogelijk in staat stellen zelf wettelijk vertegenwoordiger te zijn of wanneer dat onmogelijk is wegen te vinden die passen bij de familiesituatie. Zij ondersteunt bij het maken van een mantelzorgplan waarbij de familie of andere cliëntvertegenwoordigers op verantwoorde wijze wordt betrokken.
Zij biedt als belangenbehartiger aan haar leden de volgende faciliteiten en activiteiten:
• Ondersteuning van mentoren en bewindvoerders en andere verwanten door middel van adviezen en kennisoverdracht.
• Bevordering c.q. ondersteuning van cliëntvertegenwoordigersoverleg op de woongroepen.
• Het bijhouden van actuele kennis de zorgwereld betreffende door daartoe uitgenodigde inleiders van binnen en buiten Bartiméus.
• Organisatie of medeorganisatie van thema- en informatiedagen binnen de instelling.
• Samenwerking met Cliëntenraad, Stichting Bewindvoering Cliënten Bartiméus en Stichting Mentoren Bartiméus.

Commissies

Over de commissies

Naast het bestuur van de Familievereniging functioneren enkele commissies, bestaande uit leden en eventueel een bestuurslid. Deze commissies ondersteunen het bestuur met de uitvoering van enkele deeltaken. Zo zijn er o.a.: de Kascommissie, jaarlijks belast met de controle op de verenigingsfinanciën; de commissie communicatie.

Commissie Communicatie

Deze commissie houdt zich bezig met de redactie van het verenigingsblad de Hagekring dat 4x per jaar verschijnt.
Tevens verzorgt zij de teksten op de website en andere PR voor de Familievereniging.